هتل ‌داری در ایام کرونا!

خلاصه

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی مشکلاتی که برای هتل ‌داری در ایام کرونا رخ داد صحبت کنیم و با ارائه راهکارهایی به زنده نگاه داشتن کسب و کارتان در این دوران کمک کنیم.

30 3 00

 هتل ‌داری در ایام کرونا!
 
 
در این مقاله درباره‌ی مشکلاتی که برای صنعت هتل ‌داری در ایام کرونا به وجود آمد صحبت خواهیم کرد و  با ارائه مثال‌هایی از هتل‌های بزرگ دنیا، راه‌‌های عبور از این چالش را یاد خواهیم گرفت. دو سال پیش و نزدیک سال نو چینی بود و هتل‌های چینی در پر رونق‌ترین دوران خود به سر می‌بردند که ناگهان خبرهایی ازظهور ویروس کشنده‌ای یه اسم کرونا به گوش رسید. ویروسی که به سرعت و از طریق تماس‌های معمول سرایت پیدا می‌کرد و بهترین راه پیشگیری از آن دوری از یکدیگر و در خانه ماندن بود! ویروس منحوس زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم وارد زندگی‌ها شد و بسیاری از کسب و کارها را فلج کرد! بدیهی است که اولین صنعتی که از شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ آسیب دید، صنعت هتلداری و گردشگری بود.
 



 
آسیبی که صنعت هتل ‌داری در ایام کرونا با آن مواجه شد فقط محدود به چین نبود و بلکه در تمام دنیا و ایران نیز، صنعت هتلداری و گردشگری دوران رکود ترسناکی را تجربه کردند! اما آیا به نظرتان که هتل‌داران بزرگ دنیا در این ایام بیکار نشسته و اجازه دادند تا سرمایه‌شان سوخت شود؟!
تعطیلی هتل‌ها فقط محدود به کاهش سود صاحبان آن نبود، بلکه موجب اخراج بسیاری از افراد و افزایش نرخ بیکاری نیز شد. طبق آمار در آمریکا، علاوه بر اقتصاد مشاغل بخش گردشگری که با آسیب و خسارات بسیاری مواجه شده است، شرکت‌های کوچک و متوسط که هشتاد درصد از مشاغل این بخش را تشکیل می‌دهند نیز با کمبود چشمگیر درآمد و چالش‌های نقدینگی روبه‌رو شده و شمار زیادی از شرکت‌های کوچک تعطیل گشتند. این مساله تاثیر مخربی بر اشتغال زنان، اقلیت‌‌ها و صاحبان مشاغل کوچک در آمریکا داشته است. در این کشور، مشاغل کوچک حدود ۸۳ درصد از مشاغل گردشگری و مسافرتی را به‌خود اختصاص می‌دهد که از این میان ۶۰ درصدِ آن متعلق به زنان است.
 
در این شرایط سخت و چالش انگیز، بسیاری از هتل داران با ایجاد تنوع در خدمات خود به دنبال ایجاد تقاضا بودند. برای مثال هتل‌های زنجیره‌ای رد رووف، هزینه کرایه‌ی روزانه اتاق‌هایش را کاهش داده و همچنین برخی از خدماتش مانند اینترنت وای‌فای، سرو قهوه در اتاق و غیره را ایجاد نمود تا افراد از اتاق‌‌های هتل به عنوان یک مکان برای آرامش و انجام کارهای روزانه‌ی خود استفاده کنند. این هتل حتی در این شرایط، اتاق‌ها را ساعتی در اختیار مشتریان قرار می‌داد تا افراد بیشتری را جذب کند.
ابداع جالب دیگر هتل رد رووف، استراتژی بازاریابی‌ای با عنوان (الان رزو کن، بعدا بعداَ استفاده کن)! با این روش بازاریابی، مشتری برای مثال بابت خدمات ۲۰۰ دلاری خود در آینده، اکنون ۱۵۰ دلار به هتل می‌پردازد تا هر دو طرف از این معامله سود ببرند.
اما خب نکته‌ی مهم دیگری که صنعت هتل ‌داری در ایام کرونا باید به آن توجه کند، اطمینان دادن به مسافران خود در ارائه‌ی خدمات و پروتکل های بهداشتی است. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ملاک انتخابِ ۵۵ درصد از افراد برای رزو هتل مورد نظرشان، وضعیت ایمنی و بهداشت آن هتل است. پس باید به کارکنان خود نحوه‌ی صحیح ضدعفونی کردن را آموزش دهید (در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد)، امکانات بهداشتی برای ضدعفونی را در دسترس مراجعین قرار دهید و مهم‌تر از همه، این امکانات و توجه خود به بهداشت برای مصون ماندن از کرونا را به نمایش عموم بگذارید. پس در کمپین های تبلیغاتی خود به این نکات توجه زیادی کنید.
چگونه کارکنان هتل را برای پذیرایی از افراد در ایام کرونا آماده کنیم؟
 



 
اجازه دهید از درب هتل شروع کنیم! استفاده از درب‌های خودکار و لمسی پیش از کرونا نیز در بیشتر هتل‌ها و پاساژها باب شده بود و اگر همچنان برای باز و بسته کردن در، نیاز به دخالت دست هست، وقتش است که به فکر تعویض و اتوماتیک کردن درب‌های هتل خود باشد. بهتر است که در کنار درب هتل، پیشخدمت‌هایی با تجهیزات بهداشتی مانند ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده بایستند.
همه‌ی کارکنان و علی الخصوص کارکنان پذیرش باید از ماسک استفاده کنند و در هنگام اجرای پروسه‌های چک این و چک اوت و دیگر درخواست های مهمان‌ها، دستکش به دست داشته باشند. با انجام این کارها، مطمن باشید خیال مشتری های هتل خود را تا حدی راحت خواهید کرد.
از دستگاه های که کارت‌های اعتباری را ضدعفونی می‌کنند حتماَ استفاده کنید و همچنین به قدر کافی مایع ضدعفونی‌کننده بر روی میز قرار دهید. البته استفاده از ضدعفونی کننده ها در لابی و قسمت های دیگر هتل نیز واجب است!
حواس‌تان به آسانسورها باشد. حتما در کنار دکمه‌ی آسانسور دستمال یک‌بار مصرف قرار دهید و در داخل اسانسور نیز علاوه بر دستمال کاغذی، سطل زباله بگذارید تا مسافران بدون نیاز به لمس کردن، از آسانسور استفاده کنند. همچنین دستگیره‌های درب و سایر سطوح را نیز به طور مرتب ضدعفونی کنید.
استفاده از استخر، سالن بدن‌سازی و اسپا را موقتاَ ممنوع کنید و به مشتریان اطمینان خاطر دهید که این کار را فقط برای حفظ سلامت آن‌ها انجام دادید.
لوازم پذیرایی داخل اتاق‌ها را یک‌بار مصرف انتخاب کنید و حداقل تا زمانی که شر این ویروس کم نشده است، سلامت مسافران را به نجات محیط زیست اولیت دهید!
مبل‌های داخلی لابی و میز و صندلی‌‌های داخل رستوران هتل را با فاصله بچینید و فاصله‌گذاری حداقل ۲ متر را رعایت کنید. قرار نیست که همه‌ی میز پر شود و بلکه در هتل ‌داری در ایام کرونا باید افراد با فاصله‌ی کافی از هم ولی با آرامش در آنجا بنشینند!



 
در آخر یادتان باشد که ویروس کرونا هنوز در هیچ کشوری، حتی آن‌هایی که سازنده‌ی واکسن بودند کامل از بین نرفته است و باید به عنوان یک مدیر هتل همیشه آماده‌ی مقابله با شرایط غیرقابل پیش‌بینی باشید. در استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود بازبینی داشته باشید و نوع خدمات خود را به شرایط روز دنیا وفق دهید تا کسب و کارتان همیشه پویا و زنده باشد.
 
 
 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)